BIP Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna w Elblągu

 

Akcja „ Moje dziecko idzie do szkoły”

       Rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole   wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w jego życiu, jak również w życiu rodziców tryb. Ten moment jest zarazem pierwszym krytycznym okresem rozwoju fizycznego dziecka, w którym mogą powstać wady postawy, które z biegiem lat będą się pogłębiać, aż doprowadzą do często nieodwracalnych zmian, powodujące niekorzystne skutki zdrowotne odczuwalne przez całą resztę życia. Źródłem tych zmian są między innymi nowe dla dziecka warunki w szkole oraz w domu, związane z procesem uczenia się Długotrwałe pozostawanie w pozycji siedzącej przy równoczesnym ograniczeniu dotychczasowej aktywności ruchowej, noszenie obciążonych tornistrów (plecaków) a także pojawienie się czynników psychicznych (lęk, trema)  może inicjować  procesy powstawania wad postawy. W tym wieku także kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które będą umacniać zdrowie lub jemu szkodzić. Dlatego wszystkie dzieci powinny zostać tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiały żyć zdrowo i bezpiecznie.

       Przeciwdziałaniem wodom postawy, uzależnione jest zarówno od warunków nauki w szkole, jak i od warunków w domu. Istotna jest pozycja siedząca przy ławce oraz przy stoliku, biurku. Prawidłowy dobór wysokości krzesła (fotela) i wysokości ławki (biurka) związany, ze wzrostem dziecka, określa Polska Norma. Ustalono w niej osiem numerów mebli. Każdemu numerowi mebli przypisano określony kod kolorystyczny, który przedstawia poniższa tabela.

numer

zestawu (krzesło+

ławka)

wysokość (w cm)

zakres wzrostu ucznia

(w cm)

kod koloru

siedziska krzesła

pulpitu stolika

0

21

40

80 - 95

BIAŁY

I

26

46

93 - 116

POMARAŃCZOWY

II

31

53

108 - 121

FIOLETOWY

III

35

59

119 -142

ŻÓŁTY

IV

38

64

133 - 159

CZERWONY

V

43

71

146 - 176,5

ZIELONY

VI

46

76

159 - 188

NIEBIESKI

VII

51

82

174 - 207

BRĄZOWY

Należy pamiętać, że prawidłowa pozycja siedząca jest zapewniona wtedy, gdy:

  • podeszwy stóp (w obuwiu) całą swoją powierzchnią stykają się z podłożem,
  • pomiędzy udami a blatem stołu zachowany jest prześwit, umożliwiający swobodne   poruszanie nogami,
  • uda od spodu nie są uciśnięte przez krawędź siedziska, krzesła,
  • płyta stołu jest na poziomie łokci (po położeniu przedramienia na blacie, pomiędzy  przedramieniem a ramieniem powstaje kąt prosty),
  • oparcie krzesła  podpiera  plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,
  • przednia krawędź siedziska nie uciska na tylną część podudzia,
  • miedzy  siedziskiem krzesła a oparciem jest  wolna przestrzeń.

Kręgosłup dziecka jest  narażony także na nadmierne obciążenie tornistrem
( plecakiem) oraz jego nieprawidłowym noszeniem.

Przyjmuje się, że ciężar pełnego tornistra nie powinien przekraczać 10% masy ciała dziecka. Z dotychczas przeprowadzonych badań wynika, że część dzieci nosi zbyt ciężkie tornistry. Waga samego tornistra może wahać się w granicach od 0,5 kg nawet do 1,7kg !.

  1. Obciążenie tornistrem może być zmniejszone przez rodziców, jeżeli kupiony zostanie plecak:
  • lekki  (niektóre plecaki mogą ważyć znacznie poniżej 1 kg – bez wyposażenia),
  • wyposażony w regulowane, miękkie i szerokie szelki,
  • z usztywnianą ścianą tylną, z wyprofilowaną częścią dolną (dostosowany do krzywizny kręgosłupa),
  • z przegródkami umożliwiającymi równomierne rozłożenie zawartości plecaka.
  1. Przy zakupie zeszytów należy wybierać zeszyty jak najcieńsze, w miękkiej oprawie (łączny ciężar zeszytów może sięgać nawet 1 kg).
  2. Kupować dodatkowe wyposażenie szkolne jak najlżejsze i tylko niezbędne (nie wybierać ciężkich, wieloczęściowych piórników).
  3. Kontrolować zawartość plecaka przed każdym wyjściem do szkoły – dzieci często zabierają nieprzydatne  w danym dniu podręczniki i pomoce szkolne, a także noszą przedmioty zbędne.

Polecamy stronę internetową Samodzielnego Publicznego Ośrodka Rehabilitacyjno - Terapeutycznego dla Dzieci i Młodzieży w Elblągu: www.spor–t.pl, zakładka; FILM „Zachowania prawidłowej postawy w czynnościach życia codziennego”.